I’otarai ndrõfi 1882 sa’ae no labõrõtaigõ wamaha’õ ono matua, sedõna mõi tohutohu ndra Tua Pandita ba wamaha’õ iraono ba zekola. Tua Sundermann fõna zamobõrõ ba mbanua Ndrahana (1882-1884 ba 1887-1889). Furi da’õ, ba Tua Thomas zanohugõ ba mbanua Humene (1895-1897, ba 1897-1899).

Me mate da’õ ba ndrõfi 1900, ba lafawu’a zekola andrõ, nifotõi “Seminari”, bõrõ me mofõkhõfõkhõ manõ nono zekola ba Gumbu Humene, la’ohe ba Gombõlata. Tua Ufer zamaha’õ irugi ndrõfi 1913. Ba ndrõfi 1906 labe’e gõi Subsidie ba wamatõrõ Seminari andre, ba bõrõ da’õ õsa, wa tola tebohouni nomo Seminari ba ndrõfi 1912-1913, awõ wa tola ladou’õ gõi wa’ato nono zekola (70).

Fagõna sibai me itugu tedou wehulu dõdõ Niha Keriso wamatenge iraonora ba zekola sebua andre.

Fatua so ba Gombõlata, ba ero mendrua fakhe tetema nono zekola ba aefa gõi zi mõna ba wanaha “Examen” andrõ nifatõrõ Tua “Inspecteur”. Fa’ato nono zekola, si no manõrõ Seminari ba si no manõndra gõi “Bewijs”, wa tola mamaha’õ ba zekola nifatõrõ Zending ba danõ Nias, ba 107 irugi ndrõfi 1917.

Awõ ndra Guru, si’otarai Seminari no mege, ba ya’ia zi no mõi fõna ba sekola ba Depok (nibokai ba ndrõfi 1878); no sa 17 Nono Niha gõi, si no mõi ba da’õ me fõna, he wa’ae hatõ dafitu tõ zi lõ aefa ba halõwõ ba danõda.

Bõ’õ zui ndra Guru, sanolo ira Guru si’oroi ba Seminari. Lafatõrõ’õ gõi ua ba zedõna mõi “Guru fanolo” wanandraigõ ira Tua Kumandru ba he Schoolopziener; ha si mõna ba da’õ zi tola mõi ba wamaha’õ iraono ba zekola nifatõrõ Zending.

Ba gofu heza la’otarai ba gofu heza no wahaõ, ba no amatõrõwa Zending sa’atõ, he wa’ae tumaro ba halõwõ, ba dali sa halõwõ awõ gamuata zamõsana, na aro ba nahiania Guru, ba na lõ’õ. (Nihalõ moroi ba mbuku: Nias. Amoeata Hoelo Nono Niha nisura Eduard Fries, ngaõrõ 168-169).

Terjemahan Bebas:

Seminari di Ombõlata
Dari tahun 1882 sudah dimulai pengajaran bagi pemuda yang ingin menolong para pendeta untuk mengajar anak sekolah. Pengajaran ini dimulai oleh Tuan Sunderman di Dahana (1882-1884 dan 1887-1889). Sesudah itu, Tuan Thomas meneruskan di Humene (1895 -1897, dan 1897-1899).

Ketika sekolah di Humene tutup pada tahun 1900 – karena anak-anak sekolah sakit-sakitan di Umbu Humene – sekolah yang disebut Seminari tersebut dipindahkan ke Ombõlata. Tuan Ufer yang mengajar di sana hingga tahun 1913. Pada tahun 1906 subsidi diberikan kepada seminari ini, yang memungkinkan pembaruan gedung seminari pada tahun 1912-1913 serta penambahan jumlah anak sekolah (70).

Baik sekali karena minat orang Kristen menyekolahkan anak-anak mereka di sekolah tinggi ini meningkat. Ketika masih di Ombõlata, setiap dua tahun dilakukan penerimaan anak sekolah baru serta pelepasan anak-anak yang lulus ujian yang diselenggarakan Tuan Inspektur. Jumlah pelajar yang mengikuti pelajaran di Seminari dan yang mendapatkan ijazah untuk mengajar di sekolah Zending di Nias adalah 107 orang hingga tahun 1917.

Bersama dengan Guru tamatan Seminari tadi, adalah mereka yang dulu pernah sekolah di Depok (yang dibuka pada tahun 1878); ada 17 orang Nias yang sekolah di sana, walau nantinya hanya 7 orang yang terus bekerja di Nias.

Lain pula Guru, Guru pembantu yang berasal dari Seminari. Bagi yang ingin menjadi “Guru pembantu”, ada ujian yang disusun oleh Tua Kumandru dan Inspektur Sekolah; hanya yang lulus dalam ujian itu yang dibolehkan mengajar anak-anak di sekolah milik Zending.

Dari mana pun mereka datang dan belajar, mereka adalah guru Zending, dan walaupun sudah bekerja pada Zending, menetap tidaknya mereka di sana tergantung dari prestasi kerja dan tingkah-laku mereka. (Diambil dari buku: Nias. Amoeata Hoelo Nono Niha karangan Eduard Fries, halaman 168-169).

* Dalam teks aslinya, ‘u’ ditulis ‘oe’ (u lama), ‘kh’ ditulis ‘ch’, ‘y’ ditulis ‘j’ (eh)

Facebook Comments